Dezvoltarea limbajului in educatia Montessori

Dezvoltarea limbajului in educatia Montessori

Potrivit Mariei Montessori copiii aflați în primul plan de dezvoltare (0-6 ani) au un mecanism special de achiziție a limbajului. Încă de dinainte de naștere ei sunt conectați la vorbirea umană. Imediat după naștere ei acordă mai multă atenție limbajului folosit de oameni, decât pentru alte sunete din mediul înconjurător și vor încerca să îl reproducă.

Achiziția limbajului este un pas uriaș către independență. Prin intermediul vorbirii ei devin capabili să-și facă cunoscute nevoile, dorințele, pot răspunde cererilor celorlalți. Consecința dobândirii limbajului este atenuarea gradului de frustrare în comportamentul lor.

Copiii sunt pregătiți să pornească în această descoperire a limbajului, într-un mod structurat, încă de la trei ani. În jurul acestei vârste ei sunt fascinați de simbolurile literelor și ale cifrelor și încep să le distingă între ele. Din acest moment până la aproximativ cinci ani se simt puternic motivați să scrie, iar activitățile care au în prim plan dezvoltarea și rafinarea musculaturii fine sunt deosebit de atrăgătoare și motivante pentru ei.

Interesul pentru citire apare puțin mai târziu decât interesul pentru scriere, deoarece citirea necesită un efort interior de înțelegere a mecanismului. În jurul vârstei de patru ani copiii intuiesc felul în care sunetele se reunesc pentru a forma cuvinte.

montessori

Metoda și materialele Montessori susțin această dezvoltare a abilităților lingvistice într-o varietate de moduri. Prin intermediul activităților din zona de Viață Practică copiii sunt își dezvoltă abilitățile motorii fine. Ei sunt încurajați să manipuleze diverse obiecte fragile, pentru a-și doza în mod conștient forța și atenția în manevrare. Mișcările utilizare în prezentările de materiale sunt atent gândite- întodeauna de la stânga la dreapta- astfel încât mintea copilului să dezvolte tiparul natural de scriere.

 

montessori

În mediul pregătit Montessori și materialele din Zona Senzorială înlesnesc deprinderea scrierii și a citirii de mai târziu. Blocurile cu cilindrii ajută la înțelegerea conceptelor de dimensiune și pregătesc mâna pentru scriere. Copiii apucă cilindrii folosind pensa digitală, iar cunoșterea acestui fel de prindere va înlesni scrierea cu creionul pe hârtie. Există numeroase activități care folosesc acest mod de prindere: puzzle-urile din cabinetul botanic, cele din cabinetul geografic, inserțiile metalice.

În aria destinala Limbajului există o serie de materiale care îl pregătesc pe copil pentru a începe o analiză conștientă a cuvintelor, prin intermediul simțului vizual: carduri de sortare, carduri de potrivire, carduri pentru identificarea obiectelor nepotrivite dintr-o serie dată. De asemenea această pregătire se poate face și prin intermediul activităților care se adresează simțului auditiv: mici poezioare și cântece cu rimă, jocul sunetelor, ghicitori.

Metoda Montessori de învățare se bazeaza pe simțuri. Tot ceea ce urmează să cunoaștem despre lume interiorizăm prin intermediul simțurilor: vedem, atingem, mirosim, gustăm. Percepțiile senzoriale ale copiilor sunt mult mai puternice decât percepțiile senzoriale ale adulților. Copiii au o sensibilitate specială de a absorbi informații prin intermediul simțurilor, ei reușind să își creeze o adevărată ordine mentală, folosindu-le. Primele studii despre felul în care învățarea este stimulată de simțuri au fost făcute de Eduard Sequin. Maria Montessori a preluat ideile lui Sequin și a continuat munca acestuia, dezvoltând o serie de materiale de învățare.

montessori

Rousseau și Pestalozzi, în studiile lor, au subliniat, de asemenea, importanța dezvoltării simțurilor în educație. Robert Baden Powell, fondatorul mișcării de cercetare și contemporan al Mariei Montessori, a dezvoltat programul de educație Scout, bazat pe același principiu: învățarea prin intermediul simțurilor. Acesta a fost unul dintre fundamentele teoriei sale despre „învățarea prin a face”:

„Dr. Montessori a demonstrat că, încurajând un copil să facă ceea ce, în mod natural, își dorește să cunoască, în loc să îi predea ceea ce adulții cred că ar trebui să cunoască, îl puteți educa oferindu-i o bază mult mai solidă și de anvergură.”

Mediul Montessori pregătit pentru zona de limbaj conține o serie de carduri atent confecționate care îi ajută pe copii să integreze concepte precum cuvinte opuse, apartenența la o anumită categorie, secvențierea logică a imaginilor într-o povestire.

Multe dintre aceste materiale includ obiecte mici, spre care copilul simte o atracție deosebită, deoarece se află într-o perioadă senzitivă pentru acest tip de obiecte mici și găsește lucrul cu ele foarte atrăgător.

Carduri pentru imbogatirea vocabularului (varsta recomandata- începând cu 3 ani)

https://insideoutmontessori.ro/produs/dezvoltarea-limbajului-animale/

https://insideoutmontessori.ro/produs/dezvoltarea-limbajului-plante/

https://insideoutmontessori.ro/produs/dezvoltarea-limbajului-obiecte/

https://insideoutmontessori.ro/produs/familii-de-animale/

https://insideoutmontessori.ro/produs/de-unde-provin-lucrurile/

https://insideoutmontessori.ro/produs/cum-ne-imbracam-anotimpurile/

Maria Montessori a conceput trei materiale magistrale care servesc învățării mecanismului de scriere și citire. Fiecare dintre ele izolează diferite abilități necesare acestui mecanism.

„Scrierea este un act complex care trebuie analizat. Prin scriere copilul își dezvoltă și își rafinează mecanismele motorii si, în același timp, supune mintea unui efort real de interiorizare.” (M. Montessori)

montessori

Materialul Inserțiile Metalice constă într-un set de forme încastrate într-o ramă exterioară. Aceste forme pot fi manipulate prin intermediul pensei digitale. Mai întâi copilului i se propune să deseneze conturul formei, folosind rama exterioară. Aceasta îl ajută foarte mult în a obține o formă exactă. Apoi copilul este invitat să deseneze conturul aceleiași forme, utilizând piesa detașabilă. Cu siguranță, în această situație, are nevoie de un control mult mai mare al musculaturii mâinii, deoarece atenția lui va fi canalizată spre a face operațiuni distince: să reușească să țină nemișcată forma pe hârtie, să folosească creionul pentru a contura cu precizie întreaga formă. Exista zece forme cu care ei au prilejul să exerseze pentru a obține o precizie din ce în ce mai mare în mânuirea creionului pe hârtie. Dezvoltarea și rafinarea musculaturii fine este cunoscută ca fiind componenta motorică a procesului de scriere și este separată de cunoșterea sunetelor literelor sau de procesul creativ al scrierii.

montessori

Înainte ca un copil să își poată exprima gândurile în scris, el trebuie să învețe despre cuvinte: cum se formează și care este funcționalitatea lor. Pentru a reuși să scrie cuvinte este necesar să înțeleagă legătura dintre sunetul literei și forma acesteia. Instrumentul pe care Maria Montessori l-a proiectat pentru acest proces este un set de plăcuțe de lemn- Literele din Șmirghel, fiecare având fixată pe ea o literă din șmirghel. Copiii care se află în perioadă senzitivă pentru limbaj se află și în perioada senzitivă pentru mișcare, dar și în perioada senzitivă de rafinare a simțurilor. Copilul vede forma literei și își mișcă mâna pentru a-i trasa conturul. Degetele lui simt textura poroasă a șmirghelului, care acționează la nivelul simțului tactil. În felul acesta copilul are prilejul de a stoca informații despre simbolul grafic al sunetelor prin intermediul simțului vizual și tactil. Această stocare tactilă a formei literelor se realizează folosind memoria musculară. Cu literele de șmirghel copiii lucrează pentru a învăța sunetul (fonemul) prin conectarea la fiecare formă a literei (grafemul). Consoanele și vocalele sunt în culori diferite pentru a ajuta copiii să distingă diferențele dintre acestea.

Îndată ce un copil cunoște câteva dintre literele din șmirghel, el poate fi angajat în procesul de formare a cuvintelor. Pentru această activitate Maria Montessori a creat un material denumit Alfabetul Mobil. Prin intermediul acestuia copiii care nu au încă toate deprinderile speciale de a scrie cu creionul pe hârtie reușesc să înțeleagă utilizarea literelor pentru formarea cuvintelor.

Prin separarea componentei motororice de procesul de scriere, mulți dintre copii pot atinge sentimentul de implinire, atât de necesar procesului de scriere. În această perioadă nu ne concentrăm pe ortografie- copiii vor dori să scrie o multitudine de cuvinte care, așa cum este și firesc, le vor scrie într-un fel personal, care poate să includă erori. Grija pentru ortografie și regulile ei va fi dezvăluită puțin mai târziu. De multe ori copiii sunt invitați să scrie numele diferitelor obiecte pe care le găsesc într-o cutiuță specială, acestea reprezentând o motivație adecvată pentru scrierea timpurie.

 

montessori

 

https://insideoutmontessori.ro/produs/alfabetul-mobil-litere-de-mana/

Dr. Montessori a scris despre spontaneitatea apariției abilităților de scriere atunci când un copil are acces la alfabetul mobil:

„După aceste exerciții cu alfabetul mobil, copilul este capabil să scrie cuvinte. Acest fenomen apare în mod neașteptat. Din acel moment continuă să scrie, perfecționându-se mereu, treptat. Această scriere spontană reprezintă un fenomen natural, iar după primul cuvânt, un copilul va continua să scrie în același mod în care a vorbit, după pronunțarea primului cuvânt sau în același fel în care a mers, după ce a făcut primul pas.”(Maria Montessori)

Deși acest material nu este la îndemâna tuturor copiilor, cei care învață să scrie prin intermediul Alfabetului Mobil experimentează o autonomie nouă și un sentiment de împlinire, care îi poartă în sarcini din ce în ce mai provocatoare din sfera achiziției limbajului.

Îndată ce un copil poate scrie cuvinte folosind alfabetul mobil, i se oferă și materiale prin intermediul cărora să poată scrie propriile litere: tăvița cu mălai, tablele pentru scrisul cu cretă, foile speciale de scriere. Un set complet de foi de scriere puteți găsi aici: https://insideoutmontessori.ro/produs/foi-pentru-scriere/

După exersarea literelor, copiilor le este prezentat felul în care se fac legăturile între litere. Pot scrie pe urma cuvinte scurte. Acesta este momentul în care copiii sunt pregătiți să înțeleagă și mecanismul de citire. Ei pot citi carduri cu cuvinte formate din trei, patru sau cinci litere. Materialul complet pentru înțelegerea și integrarea mecanismului de citire găsiți aici: https://insideoutmontessori.ro/produs/invatarea-mecanismului-citirii/

Conceptele de bază ale gramaticii și ale punctuației urmează a fi studiate în cadrul curriculumului Montessori pentru limbaj, începând cu vârsta de 5,5 ani. Gramatica face apel la simțul ordinii, iar ordinea este una dintre perioade senzitive prezente în acest interval de vârstă. Copiii sunt introduși în înțelegerea funcționalității limbajului, prin intermediul unor jocuri. Întregul material pentru introducerea părților de vorbire pentru copiii de 3-6 ani găsiți aici:

https://insideoutmontessori.ro/produs/gramatica-3-6-ani-jocul-adjectivului/

https://insideoutmontessori.ro/produs/gramatica-3-6-ani-jocul-verbului/

https://insideoutmontessori.ro/produs/gramatica-3-6-ani-jocul-adverbului/

https://insideoutmontessori.ro/produs/gramatica-3-6-ani-jocul-conjunctiei/

https://insideoutmontessori.ro/produs/gramatica-3-6-ani-jocul-prepozitiei/

Ei reușesc să clasifice cuvintele în funcție de funcționalitatea lor. Un moment foarte important este introducerea simbolurilor gramaticale pentru fiecare parte de vorbire: https://insideoutmontessori.ro/produs/partile-de-vorbire-material-introductiv/

Copilul asociază fiecare parte a vorbirii cu o formă dată și începe să conștientizeze cum sunt asamblate propozițiile în limba noastră. Această muncă de aplicare a cunoștințelor lor despre conceptele gramaticale le oferă o mare satisfacție, iar înțelegere gramaticii extinde abilitățile de achiziție a limbajului, în totalitatea lui.

O atenție deosebită este acordată în mediul Montessori pentru a oferi copiilor materiale adecvate din punct de vedere din punct de vedere știițific, care să respecte principiile metodei. Mediul Montessori este gândit în concordanță cu nevoile copiilor, în funcție de etapele de dezvoltare și perioadele senzitive ale acestora. Tocmai datorită acestui mediu atent pregătit, copiii reușesc să facă pași importanți în dezvoltarea timpurie a limbajului. Echipa InsideOutMontessori are în componența sa oameni cu studii de specialitate și cu certificare internațională. Punem la dispoziția publicului larg materiale care respectă toate normele și principiile Montessori, conform albumelor AMI, AMS.

Despre autoarea articolului:

Magda Crihan este ghid Montessori 3-6, 6-12 ani, cu o experiență în alternativele educaționale de aproape 20 de ani. A obținut certificare internațională AMI pentru segmentul 3-6 ani / 6-12 ani. A colaborat cu Institutul Montessori din București pentru primele două cursuri AMI organizate în Romania, pentru segmentul de vârstă 3-6 ani. Se află printre oamenii cu cea mai îndelungată experienţă practică pe Montessori la acest moment, în țară și inițiatoarea site-ului insideoutmontessori.ro. A participat la cursuri de formare în comunicarea Espere. Este implicată în acțiuni caritabile și de voluntariat.

Livrare gratuitaLivrare 7 lei

La toate comenzile

Plati securizatePlati securizate

Protectie date 100%

Produse de calitateProduse de calitate

Atent alese

Support telefonicSuport telefonic

0770 457 336

Livrare rapidaLivrare rapida

1 - 2 zile

Multumim ca ai ales sa copilaresti cu noi!
Avem deja emailul tau. Multumim pentru incredere!